Tuesday, November 17, 2020

Skitnice u pustinji


Govoreći o napuštanju evanđeoskog hrišćanstva, Jen Hatmaker kaže:

"Taman kada sam pomislila da napuštam strukturu gde sam bila proterana i osuđena da sama do kraja života lutam pustinjom, izađem u tu pustinju i smatram da je prilično naseljena i da je ovde nekako divlje... Tu je velika radost."

Raste broj bivših evanđeoskih hrišćana koji su uzeli sebi za misiju da "de-evangeliziraju" ostale hrišćane, ohrabrujući ih da "dekonstruišu" svoju veru. Ovi "napredni hrišćani" ili "ex-vangelisti" (ex-hrišćani) lutaju divljinom ljudske mudrosti i žele da im se pridružimo.

Neki od njih još uvek sebe nazivaju hrišćanima, poput Jen Hatmaker, Richard Rohr, Pete Enns, Brian Zahnd, Brian McLaren, Sarah Bessey i pokojna Rachel Held Evans. Drugi, poput Bart Ehrman i Josh Harris, su bili dovoljno iskreni da proznaju da nisu više hrišćani. A neki pak, poput Rob Bell, se čine da su negde između.

Beleška: U svrhu ovog članka, koristila sam termine "evanđeoski hrišćani" ili "hrišćani koji veruju u Bibliju" da bih identifikovala one koje veruju u nepogrešivost Božije Reči, koji veruju da je Sveto Pismo naš vodič za hrišćanski život. Ovi izrazi različitim ljudima mogu značiti različite stvari, ali se tako koriste u ovom članku. Oni nisu politički termini.

“Napredni hrišćani” se razlikuju po tome u kolikoj meri odbacuju ili redefinišu Sveto Pismo, i oni imaju malo drugačija gledišta o Isusu. Ali svi oni imaju sličan "plan igre" u tome što oni:

1. Tvrde da su žrtve evanđeoskog zlostavljanja.

2. Prave stereotip da su evanđeoski hrišćani negativni.

3. Predstavljaju se kao snabdevači istina koje su hrišćani propuštali 2000 godina.

4. Tvrde da Bog odobrava LGBT (akronim koji se odnosi na lezbejke, gejeve, biseksualne i transrodne osobe) stil života.

5. Sude o učenjima po tome kako se ljudi osećaju zbog njih.

6. Uče iskrivljene poglede na krst i/ili pakao.

7. Tvrde da oni ne osuđuju i vole.

Pogledajte svaku od ovih tačaka o kojima se govori u nastavku:


1. Ex-hrišćani tvrde da su žrtve evanđeoskog zlostavljanja.

Na primer: Jen Hatmaker tvrdi da je "biti na pogrešnoj strani evanđeoske mašinerije zastrašujuće i prava kazna."

Možda je Hatmakerova imala neka "zastrašujuća" iskustva, ali joj to ne daje pravo da sudi i diskredituje milione hrišćana koji veruju u Bibliju, bilo u prošlosti ili danas.

Tokom naših 40+ godina kao hrišćani, moj muž i ja smo videli loše strane evanđeoskog hrišćanstva. Videli smo ponos, dogmatske i manipulativne pastire i starešine. Neki su nas oklevetali i pogrešno prikazali, te smo na kraju morali napustiti jednu crkvu baš zbog toga. Ove stvari se dešavaju u svim organizacijama, i sekularnim i hrišćanskim. Tužno je kada se desi među hrišćanima, ali tu je reč o lošim ljudima a ne lošim principima. A ovi loši ljudi ne predstavljaju evanđeosko hrišćanstvo u celini. Moje iskustvo mi možda daje za pravo da sudim karakter i dela određenih ljudi ili crkava, ali mi ne daje pravo da sudim Biblijsko hrišćanstvo staro 2000 godina. Niti mi daje za pravo da sudim celoj evanđeoskoj crkvi u Americi ili u svetu. A to je upravo ono što ovi "napredni hrišćani" rade.

Pored toga, čini se da neki ex-hrišćani nisu ni bili zaista "zlostavljani". Jednostavno im se nisu svideli biblijski principi kojima su ih učili.

Na primer: pisanja Sarah Bessey mogu biti prilično neodoljiva, jer ona više koristi emocije nego Pismo da bi istakla poentu nečega.

Ona započinje svoj članak "Oštećena roba" tvrdeći, da je pastor za mlade čitavom gledalištu punog ljudi rekao da je ona oštećena roba jer je imala predbračni seks. Ona brzo priznaje da to nije istina, ali da se tako osećala kada ju je koristio kao "dobronamernu", ali nezrelu ilustraciju seksualne nečistoće.

Ali Bessey ne vidi ovo kao jedan loš primer, nego dalje opisuje strašni "kovitlac srama" koji je osećala, ne od svog greha nego od evanđeoskih naučavanja. Svi su se "spojili" da proglase njen život beznadežno i trajno uništenim njenim predbračnim seksom.

Ako je ova beznadežna poruka zaista ona koju je Bessey čula, onda ona nije bila u crkvama koje predstavljaju evanđeosko hrišćanstvo.

Bessey-in članak nikada ne govori o moći očišćenja koje ima opraštanje, nešto što se više puta propovedalo u evanđeoskim crkvama. Umesto toga, ona govori čitaocima koji su imali predbračni seks: "To je u redu. Stvarno. To je u redu. Nema sramote u Hristovoj ljubavi." Ove reči mogu zvučati Biblijski, ali su prevarne poluistine.

Jakov 4:8-10, 2.Korinćanima 7:9 i 1.Jovanova 1:8-10 objašnjavaju da bi trebali da tugujemo nad svojim gresima, da nam bude žao zbog njih i da se pokajemo bez izgovora. Hrist kaže: "Sve one koje volim ja ukoravam i opominjem. Zato budi revan i pokaj se!" (Otkrivenje 3:19).

Ako Bessey nikada nije čula da treba da se pokaje i kakvu bi predivnu radost osećala u Božijem oproštenju, onda njena iskustva definitivno nisu reprezentativna za evanđeosko hrišćanstvo.

Široka uopštavanja i preuveličavani opisi snažni su alat za ubeđivanje, ali nisu iskreni.


2. Ex-hrišćani daju stereotip za evanđeoske hrišćane da su hladni, nepromišljeni, konzervativni i dogmatični; a sebe pak vide kao otvorene tragaoce punih ljubavi.

Na primer, objašnjenje Roba Bell-a o evanđeoskom stavu prema traganju: "Mnogi ljudi su glasno izrekli zabrinutost, izrazili sumnju ili pokrenuli neka pitanja, da bi im porodica, crkva, prijatelji ili pleme samo jednostavno odgovorili: 'Mi ovde o tome ne raspravljamo.'" Rob Bell

Ceo svoj život sam deo evanđeoske zajednice iako nisam prihvatila Hrista sve do svojih dvadesetih. Pošto su poslovi mog oca i muža iziskivali mnoge selidbe, bila sam deo 20+ crkava širom SAD i Evrope. Tako da sam imala više prilika od većine ljudi da dobijem dobar presek evanđeoskih hrišćana. Pored toga, vrlo sam analitična osoba i poznata sam po postavljanju pitanja. Nikada mi nijedan evanđeoski vođa ili prijatelj nije rekao da pitanja nisu dobrodošla. Citat Roba Bella ne predstavlja većinu evanđeoskih hrišćana.

Drugi primer:

"Hrišćanstvo, mogli bismo reći, vozi se sa napunjenim pištoljem u pretincu za rukavice a taj napunjeni pištolj je njegova žestoka slika Boga. Vozi se okolo sa dozvolom za ubijanje i ta dozvola je Biblija, koja je nekritički čitana." - Brian McLaren

Ne može se poreći da postoje zatucani, licemerni, neljubazni hrišćani i da postoje dogmatske, legalističke crkve. Ali pretvaranje svih evanđeoskih hrišćana u negativne stereotipe je potpuna netrpeljivost. 


3. Ex-hrišćani se predstavljaju kao snabdevači istina, koje su kroz istoriju propustili hrišćani koji veruju u Bibliju, Biblijski učenjaci, misionari i martiri.

"Moja strast je da pojasnim evanđelje … videći to kao oslobađajuću poruku za zemlju, ljude, istoriju. Naravno, moja velika žalost je što u svojim prvim 2000-godišnjim pokušajima nije naišao na takav način." Richard Rohr

Više primera:

Oni tvrde da je zadatak svakog pojedinca da odabere koji će se Biblijski odlomci primenjivati na nas danas, a koji ne.

"Mislim da bismo trebali prestati koristiti 'Samo biraj ono što primenjuješ iz Biblije' kao uvredu. Naravno da činimo… Mislim da biblijski pisci žele da mi biramo… Ali zbog desetak generacija 'Samo Biblije!' vrlo smo van prakse kada je reč o slušanju Boga kroz tradiciju, zajednicu, naša lična iskustva i Božiji Duh. Kao da smo bili primorani da trčimo maraton, ali par stotina godina nismo sišli sa kauča… moramo početi da biramo i da odaberemo kako ćemo čitati Bibliju na osnovu ljubavi". Pete Enns

Brian Zahnd veruje da su neka dela Biblije jednostavno pristrasna verovanja drevnih ljudi vezanih za kulturu. On objašnjava, da kada čita Sveto Pismo onda pita Isusa koji su delovi istiniti, a koji ne.

Oni tvrde da je Biblija nebitna u nekim/svim oblastima života.

"Uprkos tome šta neki tvrde, Biblija nije najbolje mesto za pronalaženje tradicionalnih porodičnih vrednosti kakve danas razumemo." Rachel Held Evans

"Crkva će postajati sve nebitnija, kada kao najbolju odbranu navodi pisma stara više od 2.000 godina". Rob Bell

Čak sude i Bogu.

"Na kraju krajeva, Isus je bio potpuno čovek kao i Bog, pa je možda imao kapacitet da bude osporavan zbog svojih kulturnih predrasuda i zatim da raste u tome, te da shvati svoju grešku... Isus nije heroj u toj priči [Matej 15:21-28] iako na kraju isceljuje dete. Pre je žena heroj…" Sarah Bessey

Ako te dragi hrišćanine ovo ne vređa, znaj da bi trebalo. To je savršen primer "pustinjskog" (pustog) razmišljanja, koje uzdiže ljudsku mudrost iznad autoriteta Pisma. Po ovim ex-hrišćanima, Bog je dozvolio da Njegova deca 2000 godina pogrešno razumeju Sveto Pismo, sve dok oni nisu došli da postave stvari na pravo mesto.


4. Ex-hrišćani tvrde da Bog odobrava LGBT stil života.

Za mnoge ex-hrišćane, odobrenje LGBT bilo je ključno pitanje koje ih je okrenulo protiv evanđeoskih verovanja.

Neki tvrde da Biblijske zapovesti protiv ovih seksualnih grehova nisu bile božanski nadahnute. Drugi tvrde da se naredbe protiv homoseksualnosti odnose samo na nasilna dela.

Evanđeoski hrišćani veruju da je ljubav baš u tome da se ljudi upozore uvezi grehova koji oštećuju njihove duše. Ex-hrišćani, pak smatraju, da je ljubav prihvatiti i odobravati sve životne stilove. 

Bivša lezbejka (Rosaria Butterfield) vidi tragediju u ovoj vrsti "ljubavi". Ona je zahvalna što su hrišćani bili voljni da joj kažu istinu. ("Nazivanje Božije seksualne etike govorom mržnje ispunjava Satanine naloge. Ovo je orvelovska glupost ili još gore." ~ R. Butterfield, bivši profesor engleskog jezika na Univerzitetu Syracuse)

Neki ex-hrišćani idu tako daleko da tvrde da su LGBT "hrišćani" duhovniji od evanđeoskih hrišćana:

"LGBT hrišćani imaju specijalnu ulogu u tome da uče crkvu šta to znači biti hrišćanin.” Rachel Held Evans

Ovaj ex-hrišćanski pogled na stvari je detaljno opisan u Rimljanima 1:18-32. Odeljak se završava ovim rečima: "Iako dobro poznaju Božju pravednu odredbu – da oni koji tako postupaju zaslužuju smrt – oni ne samo da tako postupaju nego i odobravaju takve postupke onima koji ih čine."


5. Ex-hrišćani sude o učenjima po tome kako se ljudi osećaju zbog njih.

Prihvaćeno je popularno učenje od strane "naprednih hrišćana" koje tvrdi da ono učenje koje rastužuje ljude ili izaziva osećaj nelagode zapravo daje "loše plodove". Na primer, ako su LGBT ljudi povređeni ili uvređeni Biblijskim zapovestima, onda te Biblijske zapovesti donose loš plod te zato ne mogu biti od Boga.


6. Većina ex-hrišćana izvrću značenje krsta i negiraju postojanje pakla.

U svojoj poznatoj knjizi "Koliba", "napredni hrišćanin" Paul Young je predstavio svoj lažni pogled na Boga kroz snažnu izmišljotinu. Mešajući istinu sa greškama, Young je stvorio kulturno-prijateljskog boga koji odbacuje važne Biblijske istine o opraštanju i spasenju. Da ne biste sumnjali da je Young prozelitirao kroz fikciju (pokušao prevesti čitaoce iz jedne religije, verovanja ili mišljenja u drugu), on je napisao Biblijsku studiju uz "Kolibu" a kasnije i knjigu o svojim ex-hrišćanskim verovanjima. U knjizi "Laži koje verujemo o Bogu", Young tvrdi da Hristov krst nije bio deo Božijeg plana osim ako bi Bog bio "kosmički zlostavljač".

Brian Zahnd oseća na isti način o Bogu koji šalje nepokajane ljude u pakao: "Naklonjen sam ateistima koji ne mogu da veruju u boga koji je toliko sitničav i surov da brani svoju takozvanu čast mučeći milijarde duša u večnost. Ja takođe ne verujem u takvog boga."

Očigledno Zahnd oseća da je "sitan" prekršaj odbacivanje Hristove smrti kao žrtve.

Umesto da pomiriteljsku Hristovu smrt vide kao neophodnu i dragocenu, većina ex-hrišćana veruje da je ona bila nepotrebna jer svi mi zaslužujemo Nebo.



7. Ex-hrišćani tvrde da oni ne osuđuju i da su puni ljubavi.

Međutim, često su i te kako osuđivački.

Brian Zahnd neprestano ismeva, proziva i kritikuje hrišćane koji veruju u Bibliju. U jednom postu na blogu, Zahnd naziva biblijsku nepogrešivost "nastranim i anti-intelektualnim”. One koji veruju u Bibliju, on naziva "mentalno ograničenima" koji uživaju u "prostom" čitanju Biblije, bez znatiželje i hrabrosti podržavajući "neodržive teorije" i braneći "moralno odvratne ideje iz primitivne ere".

Primetićete da sam u ovom članku obradila stvarne citate. Nisam prozivala niti sudila srca. Nisam koristila preterivanje ili ruganje da bih prosuđivala izjave, učenja i metode ovih ljudi. I to je ono na šta smo pozvani kao hrišćani:

"Molim vas, braćo, budite na oprezu zbog onih koji stvaraju podele i navode druge da se spotiču u veri, nasuprot učenju kome ste poučeni, i klonite ih se. Jer takvi ne služe našem Gospodu Hristu, nego željama svog tela, pa slatkim i laskavim rečima zavode srca bezazlenih." Rimljanima 16:17-18

Takođe pogledajte Matej 7:15-20.


Zaključak:

U Jovanu 7:7 Isus kaže da Ga svet mrzi jer On svedoči da su njegova dela zla, a u 1.Jovanova 3:13 nam kaže da i mi to isto očekujemo: "Ne čudite se, braćo, što vas svet mrzi."

Ako želimo da nas svet voli, onda se moramo povinovati kulturi, začepiti usta uvezi pakla i učiniti da se ljudi osećaju udobno u svojim gresima. "Jer će doći vreme kad ljudi neće podnositi zdravo učenje, nego će po sopstvenim željama nakupiti sebi učitelje koji će im govoriti ono što godi njihovim ušima." 2.Timotejeva 4:3

Sve je manje popularno biti hrišćanin koji veruje u Bibliju, ali iskreni vernici ostaju čvrsti. A ti?


Napomena o abortusu:

Želela bih da napomenem da je većina ex-hrišćana napustila pokret protiv abortusa (pro-life movement). Oni tvrde da su to učinili iz saosećajnih razloga, ali njihova objašnjenja su više vezana za politiku nego za etiku. Doduše, čini se da imaju više poteškoća u poricanju pitanja ljudskih prava koja stoje iza pobačaja i, mnogi od njih i dalje sebe smatraju za one koji su "protiv abortusa" dok u isto vreme opravdavaju legalne pobačaje.

-----------


Prevela: Natalija Gašparić

Ako ti se dopala ova crtica dnevne pobožnosti, registruj se na naš besplatni bilten na desnoj strani bloga, i uvek ćeš primati sveža jednominutna ohrabrenja na mail

No comments:

Post a Comment