Tuesday, May 19, 2020

Šta Stari zavet uči o samopoštovanju


Stari zavet pobija filozofiju samopoštovanja

U Delovima 2, 3 i 4 sam govorila o zloupotrebi Pisma od strane zagovornika samopoštovanja. Sada bih volela pričati o obilju Pisma koje pobija izgrađivanje samopoštovanja. U ovom tekstu ću pokriti starozavetne stihove.

Pa da krenemo:

  • Kain nije želeo da Bog odbije njegovu bezvrednu žrtvu niti je mislio da zaslužuje svoju kaznu kada je ubio svog brata. (1.Mojsijeva 4:1-14)
  • Misli čovečanstva pre potopa su bile potpuno zle. Ljudi su sebe više poštovali nego Boga i sledili su svoje želje. (1.Mojsijeva 6:5-7)
  • Graditelji Vavilonske kule su želeli da steknu sebi ime, dajući sebi slavu umesto Bogu. (1.Mojsijeva 11:1-8
  • Usred radosti zbog Božijeg čudesnog izbavljenja Izraelaca iz Egipta, On im je rekao da će biti Njegova dragocena svojina ako Ga slede celim svojim srcem. I u roku od mesec dana, oni su slavili idole umesto Boga izmišljajući svoja sopstvena pravila. Više su poštovali sebe i ljudske religije nego Boga. (2.Mojsijeva 20, 32)
  • U periodu Sudija, narod je dovoljno poštovao sebe da misli da on može odlučiti šta je dobro a šta loše umesto Boga. (Sudije 17:6; 21:25)
  • U vremenu Sudija narod je odbio Božiju ljubav i zakone zarad ljudskoga kralja. (1.Samuelova 8:6-9)
  • Kralj Saul je jednom davno bio “mali u svojim očima” ali kada je postao kralj, on se promenio i mislio je da je njegov način kako radi stvari bolji od Božijeg. (1.Samuelova 15)
  • Naman je skoro odustao od izlečenja od gube, jer je sebe previsoko poštovao. (2.Kraljevima 5:1-14)
  • Nabukodonozor kralj Vavilona je predstavnik bezbrojnih kraljeva, kraljica, diktatora i izabranih vladara tokom istorije koji su imali prilike poštovati Boga ali su umesto toga poštovali sebe. (Daniel 4:28)
  • Mnogi psalmi naglašavaju kvalitet poniznosti i nijedan psalam ne govori o poboljšanju samopoštovanja. Jedan primer je Psalam 51:17: ”Žrtva je Bogu duh skrušen, srce skrušeno i poništeno ne odbacuješ, Bože.”
  • Izreke sadrže mnogo ukora poput ovog: “Kad dođe oholost, dođe i sramota; a u smernih je mudrost.” (11:2) ali nijednu jedinu napomenu ljudima koji misle previše nisko o sebi. Zagovornici samopoštovanja tvrde da hvalisavci zapravo pate od niskog samopoštovanja, a Bog kaže da su oni grešni i ponositi.
  • Jeremija u 9:23-24 govori o jednoj jedinoj stvari s kojom bi se trebali busati: ”Ovako veli Gospod: Mudri da se ne hvali mudrošću svojom, ni jaki da se ne hvali snagom svojom, ni bogati da se ne hvali bogatstvom svojim. Nego ko se hvali, neka se hvali tim što razume i poznaje mene da sam ja Gospod koji činim milost i sud i pravdu na zemlji, jer mi je to milo, govori Gospod.”
  • Mihej nam kaže da Bog traži 3 stvari od nas: da radimo pravedno, volimo milost i da u poniznosti hodamo sa Njim (6:7-8). Poniznost je tema koja se ponavlja u Pismu jer mi imamo problem da budemo ponizni.

Osim nekih jedinstveno surovih, uvredljivih situacija (koje većina nas nikada nećemo iskusiti) mi na odbacivanje, uvredu i maltretiranje odgovaramo sa snažim osećajem da to ne zaslužujemo. Kada bi iskreno imali nisko mišljenje o sebi, mi bi osećali da zaslužujemo da nas tako tretiraju.

Mi nemamo problem sa niskim samopoštovanjem nego sa visokim, kao i sa grešnim stavovima. To je moj najveći problem, tvoj najveći problem i najveći problem naše dece.

Kada izgrađujemo samopoštovanje u nama samima ili našoj deci, mi ohrabrujemo grešni ponos. Umesto toga, mi bi trebali težiti da gradimo pobožni karakter koji uključuje krotkost, poniznost i fokus na Boga a ne na sebe. Tada, kada se fokusiramo na poštovanje Boga, sve naše iskrene potrebe će biti zadovoljene (1.Jovanova 2:15-17).

Većina stihova iz Pisma koje sam koristila u ovim serijalima su novozavetni, ali sam želela podeliti ovaj tekst na osnovu starozavetnih odeljaka da pokažem da celokupna poruka Biblije, od 1.Mojsijeve do Otkrivenja, upozorava protiv visokog samopoštovanja. Poštovanje samih sebe narušava Božije svrhe za naše živote.

------------

Original: What the Old Testament Teaches about Self-Esteem

Prevela: Natalija Gašparić

Ako ti se dopala ova crtica dnevne pobožnosti, registruj se na naš besplatni bilten na desnoj strani bloga, i uvek ćeš primati sveža jednominutna ohrabrenja na mail

No comments:

Post a Comment